Refresh motivasi diri

Orang melayu boleh perbaharui motivasi diri. Ada masanya tingkat motivasi diri kita akan ‘down‘ disebabkan perkara-perkara kecil dan seumpamanya yang menganggu fokus kita. Di sini saya berikan tip-tipnya :).

* Bersahabat dengan orang yang bermotivasi tinggi ataupun yang telah banyak menempah kejayaan. Tak kira kejayaan kecil mahupun besar.
* Mempunyai role model tertentu. Contohnya anda menjadikan Irfan Khairi sebagai role model anda dan anda ingin menjadi sepertinya. Ataupun anda ingin menjadi usahawan berjaya seperti ayah anda?
* Sentiasa update azam kita, sentiasa mengingatinya. Ibarat kita mengingati solat setiap hari.
* Beritahu sahabat anda agar sentiasa mengingatkan anda tentang impian yang anda ingin kecapi. Binalah ‘kumpulan’ anda sendiri dalam biz, anda boleh bertukar-tukar pendapat dengan mereka.
* Sentiasa ingatkan diri sendiri berulang kali. Contohnya sering ungkapkan “aku ingin berjaya, aku harus kerja kuat serta fokus dalam usahaku…”
* Jadikan diary sebagai PA (Personal Assistant). Catat segala perancangan yang anda ingin lakukan. Dengan itu anda tidak ketinggalan mana-mana perkara yang penting mahupun yang kecil pada pandangan anda.

Semoga sukses!

Comments

Popular Posts