Gaya hidup dan Tekanan kerja



Ada pelbagai bentuk tekanan atau stres dalam hidup. Sama ada ketika anda kehilangan barang berharga, atau ketika anda dibebani kerja yang begitu banyak.Anda boleh stress bila kalah dalam apa-apa perlawanan. Setiap apa jua perubahan gaya hidup anda boleh menyebabkan anda menghadapi tekanan.

Tempat kerja adalah 'rumah' kebanyakan stres. Hal ini kerana anda bertemu banyak orang yang unik di tempat kerja. Anda juga dihadapkan dengan begitu banyak tugas di tempat kerja. Berkerja keras di tempat kerja juga merupakan pengalaman yang menegangkan.

Bentuk stres yang paling umum adalah ketika anda punya kerja yang banyak mahupun ketika anda punya kerja yang sedikit. Anda boleh mempunyai stres dengan melakukan hal-hal di luar kemampuan anda. Mengejar dateline juga membuatkan anda stres!.

Stres meliputi banyak perkara. Tubuh memerlukan rehat yang cukup untuk memerangi stres. Rehat yang cukup membuatkan tubuh anda kembali ke keadaan normal. Jika Jam kerja lebih banyak dan rehat sangat sedikit ia boleh menurunkan prestasi tubuh anda untuk bekerja. Jika anda sakit, anda jauh stres. Inilah sebabnya mengapa pengurusan masa sangat berkesan dalam mengelakkan stres.

Ada banyak cara untuk menghilangkan stres dan berfungsi secara normal. Pertama yang harus dilakukan adalah mengenalpasti sumber stres. Anda boleh memaparkan senarai semua sumber-sumber stres anda. Mulailah dengan apa yang biasa anda lakukan. Kemudian, membandingkannya dengan apa yang sebenarnya anda lakukan pada hari biasa. Sebuah kesedaran diri yang baik diperlukan. Ada ramai dikalangan kita tidak tahu mereka berada di dalam keadaan stres. Mempunyai pengetahuan tentang sumber stres akan membuatkan pengurusan stres lebih mudah.

Elakkan menekan diri terlalu banyak. Jangan berfikir negatif. Stress semakin dominan bila seseorang berada dalam keadaan dia merasa tidak dihargai. Penegasan dan berfikir positif adalah cara yang efektif untuk menguruskan stres.

Memiliki gaya hidup sihat adalah cara yang terbaik untuk menjaga stres. Elakkan alkohol yang berlebihan dan pengambilan kopi. Elakkan makanan masin kerana meningkatkan tekanan darah. Minumumkan merokok. Bahan kimia hadir dalam hal-hal ini menyebabkan perubahan fisiologi. Ingat bahawa setiap perubahan fisiologi ini adalah stres.

Menjaga persekitaran anda mempunyai pengudaraan yang baik dan terang. Menjaga hal-hal anda tersusun dan teratur. Sebuah lingkungan yang kucar kacir meningkatkan stres. Gunakan teknik relaksasi untuk meredakan stres anda. Dan yang paling penting, tidur untuk meremajakan tubuh anda.

Stres boleh dikendalikan. Ingat bahawa anda adalah orang yang berhak menguasai tubuh anda. Apapun yang terjadi padanya itu adalah semata-mata anda yang melakukannya.

Pilihlah kehidupan yang bebas stress !.

Comments

Popular Posts