5 Sebab Mengapa Bayi Menangis



Menangis adalah cara bayi berkomunikasi keperluan mereka untuk tidur, kelaparan, keinginan mereka untuk diadakan, sakit, dan banyak lagi.

Tapi bagaimana orang tua tahu apa bayi mereka cuba untuk mengatakan pada bila-bila mereka menangis? Memang agak sukar memahami apa yang mereka perlukan, namun berikut antara 5 sebab utama kenapa bayi anda menangis.


Bayi Anda Lapar


Beberapa tanda yang paling umum dari kelaparan akan membantu anda untuk mula menyusukan bayi anda sebelum ia mulai menangis. Antara reaksi bayi adalah termasuk memukul bibir mereka, meletakkan tangan mereka ke mulut mereka, atau cerewet. Tanda lain adalah apabila anda meletakkan tangan dipipi bayi anda, kemudian dia menoleh dengan cepat juga menandakan mereka sedang lapar.

Lampin bayi anda kotor dan perlu digantikan

Bayi anda selalunya tidak tahan lama dalam keadaan kotor, sama ada dia membuang air besar, atau kerana lampin mereka basah teruk. Ini membuangkan mereka tidak selesa dan meminta anda segera gantikan.

Bayi keletihan

Berlawanan dengan apa yang banyak orang dewasa berfikir, bayi sering mengalami kecenderungan untuk tidur. Hal ini terutamanya berlaku jika bayi anda sangat keletihan. Segera mendodikan bayi anda setelah anda melihat mereka seringkali menguap. Jangan tangguh aktiviti ini kerana ia mungkin boleh menganggu emosi dan mood mereka.Anda boleh mendukung mereka rapat kepada anda, dan mengusapnya, pasti dia segera tutup mata.

Bayi anda ingin didukung dan sentiasa berada dekat dengan anda

Seperti kebanyakan orang dewasa suka untuk disayangi dan rasa dicintai, begitu juga bayi anda. Mengapa anda berfikir bayi akan berbeza? Bayi perlu dibelai dan dimanja. Mereka suka mendengar suara orang tua mereka dan melihat ke wajah mereka. Mereka bahkan seperti bau unik anda.

Ketika bayi menangis dia hanya boleh mengatakan bahawa dia ingin anda memegangnya erat-erat.Dan jangan bimbang tentang memanjakan anak anda. Keadaan ini hanya untuk beberapa bulan dalam tumbesarannya.

Bayi Anda Kolik atau perut masuk angin

Bayi anda mungkin mempunyai masalah perut yang berkaitan dengan kolik atau angin dalam perut mereka. Ketika itu terjadi mereka mungkin sangat-sangat memerlukan perhatian. Mereka boleh menangis berjam-jam pada suatu masa, dan boleh berlangsung selama beberapa hari seminggu.

Jika hal ini terjadi tepat setelah ia makan maka bayi anda mungkin merasa semacam ketidakselesaan perut atau sakit.

Jika anda berfikir bahawa itu angin maka anda boleh cuba meletakkan bayi anda di belakangnya dan memegang kakinya. Kemudian dengan lembut menggerakkan kaki, seolah-olah ia mengayuh basikal.

Jika tidak usaha ini tidak berjaya maka hal terbaik untuk dilakukan adalah segera membawa bayi anda berjumpa dengan doktor.

Comments

Popular Posts